BOOSTA VARDAGEN

Energi, kraft och uthållighet kommer i olika former. Våra nya smoothies är naturligt laddade med massor av nyttigheter som får kroppen att må bra och orka mer. 

Maratonträning och marklyft i all ära, men för många av oss kan vardagens utmaningar kännas större och jobbigare än att persa på milen. Det finns ju tvättberg att bestiga, koncentration att kontrollera och morgontrötthet att utmana. 

Här har vi samlat våra snabbaste och enklaste tips för dig som vill boosta vardagen med inspiration. 

  • Sov bättre – orka mer! Logga ut, koppla ner och stäng av i god tid innan du går och lägger dig. Att undvika ljuset från skärmen hjälper hjärnan (och resten av kroppen) att gå ner i varv.
  • Ta en bensträckare! Sätt ett alarm som påminner dig att ta en promenadpaus en gång i timmen. Du blir piggare och får bättre koncentration.
  • Brukar du skriva anteckningar på datorn? Variera och byt typsnitt ibland. Ser det nytt och annorlunda ut är det enklare för hjärnan att komma ihåg.
  • Sortera smart! Organisera kläderna i garderoben efter aktivitet istället för färg.
  • Få en flygande start vid skrivbordet! Innan du slutar för dagen, städa arbetsplatsen och skriv en lista på vad du ska prioritera nästa dag.
  • Kommer hyllorna eller tavlorna aldrig upp på väggen för att du ”inte har rätt grejer”? Det har du! I alla fall om du är iPhone-ägare. Swipea höger i kompass-appen för att få fram ett digitalt vattenpass. Hammare eller borrmaskin kan du säkert låna hos grannen.
  • Laga mat i lag! Starta ett matlag med kompisar och bestäm några rätter som ni handlar till och lagar tillsammans. Alla får jättemånga matlådor, du får träffa vännerna och jättemycket tid över.
  • Sniffa citrusfrukt! Förutom att vara riktiga C-vitaminbomber att dricka och äta, är faktiskt doften från apelsiner och citroner både uppiggande och humörhöjande.
  • Säg nej oftare! Din tid är värdefull, slösa den inte på tråkiga saker du egentligen inte har lust med.
  • Ha koll på kroppsklockan! Alla är olika. Vissa presterar bäst tidigt på morgonen, andra på förmiddagen och för en tredje är koncentrationen på topp kvällstid. När du kommit på vad som gäller för dig – organisera kalendern efter det.
  • Töm inboxen! Aaaah, vad befriande att rensa. Ladda upp med favoritmusiken och ge det en timme. Passa på att avregistrera dig från störande massutskick och säljmail när du ändå håller på. Tips: testa Unrollme.com som gör jobbet åt dig.
  • Sprid ut det roliga! Vänta inte till helgen med att göra allt kul, sätt guldkant på vardagen också!
  • Sluta snooza! Hela kroppen mår bättre av rutiner och sammanhängade sömn. Få ordning på mat- och sovklockan och försök gå upp direkt alarmet går. Nybörjaren kan testa att lägga telefonen långt ifrån sängen. Behöver du avancerad nivå? Prova appen Kiwake.
  • En sak i taget! Med Pomodoro-tekninken fokusererar du helt och hållet på en sak – 20 minuter åt gången. Ställ en timer och när alarmet ringer tar du 5 minuters paus. Efter rasten gäller 20 minuter igen, antingen till samma uppgift eller en helt ny. Och du, fuska inte med pausen!
  • Mer smak när du vill! Frys in färska örter i små portioner olivolja en isform. De kryddiga kuberna går enkelt att slänga i maten när det behövs.
  • Meditera mera! 10 minuter om dagen när du stänger ute omvärlden och bara fokuserar på dig själv. Fördelarna är många: mindre stress, bättre fokus och mer energi. Behöver du hjälp att komma igång finns flera appar, till exempel Mindfulness Appen eller Headspace.
  • Utmana dig själv! Det är lätt att blanda ihop uttråkad och energilös. Hur vill du utvecklas och vad vill du bli bättre på? Fantisera, prioritera, sätt några härliga mål och vad du behöver för att nå dem. Det både motiverar, ger gläjde och boostar energin.
  • En kvart om dagen! Till plockande och städning, alltså. Istället för att lägga flera timmar på det när röran har vuxit sig stor. Sätt äggklockan och kör!
  • Känns to do-listan oändlig eller ett hinder oöverstigligt? Gör det jobbigaste först. När du har gjort det svåraste, tråkigaste eller det som du dragit dig för kommer energin och frihetskänslan som ett brev på posten.
  • Koppla ihop två uppgifter och gör dem samtidigt! Ring måste-samtalen när du lagar mat, rensa garderoben när du väntar på tvättmaskinen eller gör squats när du väntar på att micron ska plinga.
  • Rensa och sälj eller släng! De allra flesta använder 20 % av innehållet i garderoben 80 % av tiden. Med andra ord har du för mycket kläder. Sortera och gör dig av med det som inte passar, är gammalt eller inte används.
  • Mutor funkar alltid! Lura orken genom att fresta dig själv med något du gillar. Ett enkelt och effektivt knep. Det fungerar att belöna sig själv 🙂
  • Musik hjälper! Det finns färdiga spellistor för nästan allt du behöver. Instrumentalt lugn, akustiskt fokus eller poppig motivation i upptempo. Eller varför inte lägga ner lite tid på ditt eget, perfekta energisoundtrack?
  • Sträck på dig! Ett enkelt sätt att få mer energi och samtidigt bättre hållning är att ta så djupa fylliga andetag att du behöver öppna uåpp och sträcka på ryggen. Andas in djupt fem sekunder in och fem sekunder ut under fem minuter.
  • Dagens supertips för att SPARA energi: Sluta oroa dig över sånt du inte kan kontrollera.

Publicerat: